80 Days
80 Days vás zavalí stohy textu v pokročilé angličtině a vyžaduje poněkud delší rozjezd. Jestli však vydržíte, odmění se vám fantastickým interaktivním dobrodružstvím, kdy si cestu Philease Fogga kolem světa budete moci užít vždy trochu jiným stylem.
Další informace
Výrobce: | inkle Studios |
Vydání: | 31. července 2014 |
Štítky: | adventura |
Čiré potěšení z cestování a možnost volby – na tyto prvky láká jeden z nejdiskutovanějších titulů posledních měsíců, mobilní hříčka 80 Days z pera studia inkle. Obrat z pera je zde vhodné použít více než kdy jindy, protože se nejedná o hru v klasickém slova smyslu ale o digitální gamebook. Interaktivní knížku nabízející větvený příběh, která byla populární především v 90. letech. A jak už název napovídá, velmi volně vychází z klasického Verneova románu Cesta kolem světa za osmdesát dní. Tudíž čtení textu se nevyhnete.
Hráč se ujímá role Passepartouta, osobního sluhy znuděného a bohatého anglického gentlemana Philease Fogga, který z rozmaru zavře se svými přáteli sázku, že objede svět za 80 dní. Namísto obvyklých akčních pasáží však začnete číst pomalu se odvíjející zápletku ve formě dobře dávkovaného množství textu, přičemž máte možnost pravidelně ovlivňovat své odpovědi, svá rozhodnutí zařídit podle vlastního svědomí a pak jen sledovat výsledek.
Míra svobody je s přihlédnutím k mantinelům možností působivá. Lze volit, do kterého města vás na vaší trase vítr zavane tentokrát, činit důležité volby. Tím se před vámi otevírají fantastické minipříběhy nabízející náhled do rozličných kultur a prostředí procházející technickou i sociální revolucí. Na 80 Days je třeba ocenit všechen ten obsah nad rámec, třebaže ho stěží zaregistrujete.
Současně však hra bourá představy o interaktivním gamebooku a ničem víc. Do jejího designu se vetřela celá řada ryze herních mechanismů, které obohacují příběhové zasazení. Vzhledem k tomu, že se ocitáte v kůži pouhého sluhy, musíte dbát o zdraví svého pána pohybujícího se na liště od 1 do 100 a v závislosti na tom vybírat, kam vás ponesou vaše další kroky. Delší a náročnější úsek by mohl znamenat několikadenní kurýrování Fogga a tím pádem byste mohli dorazit až po stanoveném limitu. Mnohá unikátní vyústění zdejších situací se rovněž odrážejí od toho, jaké předměty máte zrovna ve svém vlastnictví. Přepadení vlaku zkrátka dopadne jinak, když budete mít při sobě revolver. Dbát je třeba i na omezený rozpočet výpravy.
Sečteno podtrženo, 80 Days boduje výtečně napsaným příběhem, který si lze v rámci mezí alternovat. Autorka Meg Jayanth ukazuje při popisu jednotlivých metropolí až neuvěřitelný smysl pro detail, což společně s dostatkem obsahu zajišťuje coby příjemný vedlejší efekt také vysokou znovuhratelnost. Jen chválu si zaslouží vizuální styl reprezentovaný spoře rozpohybovanými obrazovkami, z nichž je cítit mix steampunku společně s dobovými reáliemi. Platí, že 80 Days není určen je milovníkům interaktivních příběhů, ale každému, kdo by rád vyzkoušel jen trochu něco nového. To něco sice vyžaduje vysokou znalost angličtiny a chvíli pro zorientování v pravidlech hry, stále však zůstává možná nejinovativnějším počinem za dlouhou dobu.